március 30, 2010

Repül a, repül a... baba!

Bocs, hogy csak így eltűntem... :) Az ok prózai: 21 hónapos kislányommal átrepültük az óceánt, nem is először. Nagy kaland ez még egyedül is, pláne babával. A teljesség igénye nélkül következnek tapasztalataink, hátha lesz, akinek jól jön.

A repülőjegy
Kétéves kor alatt általában a repülőjegy maga ingyenes, de az illetékeket ki kell fizetni. A jegy váltásakor a mama (vagy papa) jegyére kerül bejegyzésre a baba. A legtöbb légitársaság kétéves kor alatt nem is engedi, hogy külön ülőhelyet váltsanak a babának. Étkezés sem jár, de saját csomagot hozhat. A babával utazók számára általában ingyenes a korai helyfoglalás, érdemes rákérdezni.

Az útlevél
A legkisebbeknek is szükségük van a személyazonosságukat igazoló dokumentumra még az EU-n belüli utazáshoz is, ez praktikusan az útlevél. A gyerekek útlevele rövidebb ideig érvényes, erre figyelni kell. Ha a 18 éven aluli gyermek nem mindkét szülővel utazik (csak egyik szülővel, vagy egyedül, esetleg más rokonnal), a gyermekkel nem utazó szülőtől/szülőktől írásos, tanúk által hitelesített igazolás kell, hogy tudnak az útról és beleegyeznek. Nem csak a határon vagy a repülőn kérhetik, de akár a szállodában is!

A csomag
Légitársaságonként változik, de általában a felnőttekkel azonos feltételekkel vihetnek a babák is csomagot. Erre is érdemes figyelni, mert sok légitársaság már csak egy bőröndöt enged, a másodikért külön díjat számolnak! Kézipoggyászt is vihet a baba külön is általában (amire nagy szükség is van).

Biztonság földön és levegőben
A reptérre is el kell jutni. A taxikban általában nem követelmény a bébiülés, de ettől még nem biztonságos nélküle autózni. A repülőtéri taxitársaságok általában, előzetes megrendelésre, tudnak bébiülést biztosítani.
A repülőkön a legkisebbek számára lehet mózeskosarat (bassinet) igényelni. Ilyenkor a vészkijáratoknál adnak helyet, a mózeskosarat a földön vagy egy lehajtható pulton rögzítik, a kosárba a baba beszíjazható, mint egy autósülésbe. Légitársaságonként változik, van, ahol csak addig adnak kosarat, amíg a baba fel nem tud ülni, ill. 9-10 kilóig, van, ahol nagyobbaknak is adnak.
Azok a babák, akik nem mózeskosárban utaznak, a szülők ölében ülnek. Adnak egy, a nagy övre csatolható kiegészítőt (tkp egy gyűrű), ami a babát rögzíti fel- és leszállás alatt. Külön mentőmellény, oxigénmaszk nincs.
Repülőgéptípusonként változik, de egyes típusok kompatibilisek az autósülésekkel, így a kicsit nagyobb gyerekek abban is utazhatnak. A gyerekülést ilyenkor a repülő ülésére lehet rögzíteni, de nem mindenütt van erre lehetőség.

Babakocsi, autós ülés
Csomagként egyértelműen feladhatók mind a babakocsik, mind az autósülések. A repülőgép típusától függ, a fedélzetre felengedik-e. Általában pontosan megadják, mekkora a felvihető babakocsi méret (többnyire esernyőkocsi vagy sportkocsi, szóval kicsi). A babakocsit ilyenkor csak közvetlenül a beszálláskor kell leadni, és a gép elhagyásakor visszakapjuk, tehát az útlevélvizsgálatkor, csomagok összeszedésekor már ülhet benne a jogos tulajdonos. Ha át is kell szállni, nagyon nem mindegy, hogy a terminálok között kézben kell-e vinni a gyereket.

Pelenkázás
A repülőtéren a női mosdóban biztos, de többnyire a férfi mosdóban is van pelenkázó. Sok helyen vannak kényelmes családi mosdók, illetve baba-mama szobák.
A repülőn a mosdóban van pelenkázó. Nagyon szűkös, de valahogy megoldható, ki is lehet dobni a pelust. Az utastérben történő pelenkázást nemigen szokták szeretni.
Érdemes az útra nagyobb teljesítményű (éjszakai) es sok pelenkát vinni, inkább legyen több, mint kevesebb. Ha úgy számolunk, hogy legyen óránként egy pelus, nagy baj nem lehet. Babafelszerelésből utánpótlást útközben nem lehet szerezni.
Babaétel, babaital, szoptatás
A mostani biztonsági előírások mellett korlátozott a repülőgépre felvihető folyadék mennyisége. Egyliteres, lezárható, átlátszó műanyag tasakba kell tenni az átlátszó, egy decis üvegeket - a babának szánt folyadék lehet cumisüvegben ill. bébiételes üvegben vinni. A repülőgépeken általában van lehetőség a bébiétel hűtésére, azt szokták kérni, a baba neve szerepeljen ilyenkor az üvegen. Kérésre meg is melegítik.
Valószínűleg nem minden légitársaságnál, de amerre én jártam, ott a 'public nursing', azaz nyilvános területen történő szoptatás állampolgári jog. A repülőn erre külön helyet nem tudnak biztosítani, de egy félreesőbb, ablak melletti ülésen speciális pulcsiban (diszkrét, esetleg cipzáras sliccel a megfelelő helyen), vagy szoptatókendővel megoldható. Tőlem a nyilvános szoptatásnál a világon semmi nem áll távolabb, de az utazás tizennegyedik órájában már olyan mindegy... :) A repülőtereken általában van relatíve kényelmes baba-mama szoba vagy családi mosdó, ahol ez diszkrétebben megoldható.

Biztonsági vizsgálat
Repterenként változó, a barátságos és segítőkésztől az egészen szigorúig minden van. Érdemes utazás előtt érdeklődni az aktuális szabályokról. A baba csomagját is átvizsgálják. Van, ahol a folyadékokba, cumisüvegbe bele kell inni röntgen előtt. A megadott mennyiségen túli folyadékot, vizet, üdítőt sok helyen elkobozzák és kidobják. Jó hír, hogy a biztonsági vizsgálat után, a tranzitban, igaz, hogy méregdrágán, de vizet, tejet, gyümölcslét korlátlanul kapni, és abból már bármennyi felvihető a gépre. Átszállás esetén viszont újból van egy vizsgálat, figyelni kell tehát rá, hogy addigra elfogyjanak a tartalékok!
A nagyobb gyerekeknek egyedül, a kisebbeknek a szülők karján kell átmenni a fémdetektoron. Normálisabb helyeken nem motozzák meg a gyerekeket, de erre semmi garancia nincs. A fedélzetre felvihető babakocsit összehajtva fel kell tenni a szalagra, és a kézipoggyászokkal együtt megröntgenezik.

Mi legyen a kézipoggyászban?
Vinni kell tehát a baba úti okmányait, ételét-italát. Egy vagy két váltásruha jól jön, a kisgyerekek fokozottan hajlamosak a tengeribetegségre (kinetosis). Ha az autóban, buszon, előfordult mear, hogy hányt, jó eséllyel a repülőn is fog. Ha van rá hely, a szülő is vihet egy váltáspólót, jól jöhet. Kell pelenka, popsitörlő, popsikenőcs, jó, ha van pelenkázóalátét. Jól jöhet egy kis flakon kézfertőtlenítő zselé, kis flakon babaszappan. Papírzsepi bőségesen. Jól jöhet néhány tartalék, zárható nejlonzacskó, ha hirtelen nincs hova dobni a pelust vagy a balesetes ruháknak. A puha takaró arra is jó, hogy ne üsse a fejét a karfába, ha elalszik az ölünkön.  A baba is lehet beteg útközben, úgyhogy lázcsillapító szirupot, arra hajlamosaknál allergia elleni szert szerintem érdemes a kézipoggyászba berakni, a pelussal úgy számolni, hogy egy hirtelen hasmenés se okozzon (nagy) gondot. És kell természetesen valami szórakoztatás is, bár valószínűleg a stewardesst hívó gombnál semmi nem lesz vonzóbb...

Mit viseljen a baba?
Mindenképpen valami kényelmeset, amit könnyen le tudunk cserélni, ha baleset történik. Ha éjszaka vagy hajnalban repülünk, akár pizsamában is repülhet. Ha szeretnénk, hogy aludjon, át is öltöztethetjük a gépen pizsamába, legalább imitálva a szokásos esti rituálét. Készüljünk fel a vártnál kicsit melegebb és hidegebb időre is, a repülőkön az ablak mellett időnként elég hideg tud lenni.

Slusszpoén: a jet lag
És amikor már azt hisszük, hogy túl vagyunk a nehezén, szilárd talaj van a lábunk alatt, és most már minden egyszerű lesz, nos, akkor jön az időeltolódás. Nekünk hat óra volt... Kegyetlen. Felnőttnek se könnyű, de a kicsiknek még nem lehet megmagyarázni, hogy legalább próbáljon aludni. Egy hétig keltünk minden éjjel, éjfél és hajnali négy között ment a buli. Nagyjából annyi napra lehet számítani, ahány óra a különbség. Az átbulizott éjszaka után persze nyűgös a nappal. Arra is számítani kell, hogy nem csak az alvásidő tolódik el, hanem minden: az evés és kakilás ritmusának is újra be kell állnia.

Azt hiszem, a fenti listából is lehet sejteni, hogy nem vagyok kipihent, de mostantól azért igyekszem újra rendszeresen írni, és készülünk a következő Konzíliumra is, hamarosan témahirdetés!

5 megjegyzés:

  1. Nagyon jó a sztori:) Remélem, jól utaztatok és akkor most már minden rendben. A bejegyzésed nagyon hasznos, főleg, hogy még nem utaztam én sem ilyen pici gyerekkel. Még hasznát fogom venni:) Üdv, Réka

    VálaszTörlés
  2. Friss tapasztalat: a kiegészítő öv használata helyett elfogadják, ha a baba kenguruban utazik az anyjára kötve. Ez hasznos lehet, ha úgy jön ki az alvásidő, nem kell emiatt is bolygatni.
    Régebben koncepciózusan túlhűtötték a repülőket, ezért nálunk az alapfelszerelés része volt a babatakaró is - idén 4 útból egyszer tapasztaltuk ezt, a másik 3 alkalommal kifejezetten melegre fűtötték az utasteret - érdemes olyan ruhákat válogatni, hogy +16 és +23 fokban is működjenek valahogy.

    VálaszTörlés
  3. Még valami: európai járatokon van csak tapasztalatom, de eddig mindig volt olyan sor, ahol van extra oxigénmaszk. "Rendes" légitársaságok eleve ilyen sorba ültetnek, fapadosoknál instruálnak, hogy a repülő elejébe / hátuljába / páros sorba keressünk helyet.

    VálaszTörlés
  4. Igen, biztonsági övvel is vegyesek. A tenegerentúli Air Canadán nem volt, szemben kellett tartani a gyereket (kb. ilyen atomvillanás jobbról módszerrel), Lufthansánál, British Airwaysnél volt. Oxigénmaszk viszont egyknél sem, sőt, a BA simán odaadta a vészkijáratos helyeket egyedül utazó fiatal felnőtteknek, és nem érdekelte őket, hogy mi gyerekkel utazunk. BA-t egyértelműen nem ajánlom egyébként, babakocsiról is azt mondták, vihetjük, és a beszállásnál derült ki, hogy nem.

    VálaszTörlés
  5. Nem is gondoltam, hogy ennyi mindenre figyelni kell! Köszi!

    VálaszTörlés